minna%202015.jpg
Minulla on paljon sairauksia, joista voisin alkaa avautumaan ja kertomaan miten itse koen ne ja mitenkä ne haastaa minut, moni sairaan ihmisen arjen. Mä olen syntymästä saakka ollut sairas, mulla on synnynnäinen epilepsia. Mutta siitäkin voin kirjoitella tuonnempana, mutta siis nyt voisin alkaa näistä sairauksista kirjoitteleen ja saa muutkin kanssa sisarukset ja sisaret lohtua ja apuja jos on samanlaisia oireita ja juttuja ja huomaa, ettei ole yksin. 
Mä itse ajauduin alkuvuodesta lääkäriin, kun olin ensiksi kärvistellyt melkein kaksi vkoa munasarjoihin ja kohtuun kohdistuvasta kivusta. Ne oli tärinä arkoja ja kipeitä. Kipulääkkeiden voimalla sain edes jotenkin muutaman tunnin nukuttua. Sitten en enää jaksanut ja olin tosi väsy, piti mennä lääkäriin ja menin päivystykseen josta sainkin aika ärhäkän nopeasti (uskomatonta että pääsin sairaala/lääkäri reissusta reilussa tunnissa ku menee päivystykseen). apuja ja pääsin ihan gynekologin arvioon ja syyniin. Sain diagnoosin endometrioosi. Sinänsä tuo ei yllättänyt taikka ollut shokki, koska ko sairaus on perinnöllinen ja suvussani on äidinpuolella naisilla esiintynyt tätä sairautta aika tavalla. Äidillä tämä on ollut ja tiettävästi myös äitini siskoilla joilta molemmilta on kohtu poistettu tämän sairauden vuoksi. Tämä endo selittää paljon asioita ja juttuja menneisyydestäni ja ns naisten vaivoistani nuoruusvuosilta tähän päivään, sillä lueskelin asiasta tietoa niin pystyin yhdistään monta asiaa ja vaivaa tähän, aika jännää minusta on se, ettei ko sairautta tutkittu minulta aiemmin. Ajattelinkin alle kirjoitella juttuja, joista olen kärvistellyt aiemmin ilman diagnoosia ja joita lueskelin endoon liittyvistä oireista, niin ne kielii aika paljon että olisinkin kärvistellyt jonkinasteisesti jo aiemmin tästä.
Mä olen nuorena kärvistellyt kovista menkkakivuista, tulin joskus kesken koulupäivien kotiin, kun oli runsaat vuodot ja kivut. Sekä aikanaan halusin kovin lapsia ja melkein 2-v yritin miehen kanssa lasta ilman hoitoja ja ei tärpännyt ja sitten hakeuduimme hoitoon. Keskimmäinen sai alun aika nopeasti eka raskauden jälkeen, kun paikat oli hellinä tärpille, siksi heillä onkin lyhyt ikäero. Kuopusta kuumeilin 16-v ja enemmän ja vähemmän sitä sitten vuosien aikaan yritti raskautua. Tällä kertaa ei mukana ollut hormoonit ja hoidot, kuten esikoisen kanssa. Vaan nyt oli mukana luontaistuote gelee royale siitä laitan tähän pienen infon mikä tuote ja mistä tehty: "Gelée Royale (kuningatarhyytelö, engl. royal jelly) on aine, jota työmehiläiset erittävät kaikkien mehiläisyhdyskunnan toukkien ravinnoksi. Kuningatarmehiläistä ravitaan gelée royalella koko sen elämän ajan.Tämä lähes väritön tai kellertävä aine on erittäin ravintorikasta, notkeaa ja hyytelömäistä." tieto otettu https://www.life.fi/Gelee-Royale-500.
Tuota tuotetta söin enemmän ja vähemmän näinä 16-v aikana sain epäsäännölliset menkat säännöllisiksi ja vuodot rajoitettua vähenemään ja kohtuullisiksi. Muutamia kertoja raskauduin tuona 16-v aikana, tosin ne ei alkua pidemmälle päässyt. Kuopukseni raskaus alkoi myös näillä tuotteilla ja odotinkin ylläriksi kaksosia, kun raskauduin, joista toinen sikiö tuli rv 8 pois. Lääkäreiden ihmeeksi pieni poikani päätti määrätietoisesti matkata masussani loppuun saakka. 
Nyt olen ihan ihmeissäni kun turvottaa ihan koko ajan. Olen viimevuoden tammikuulta laihtunut 10-13kg ja ärsyttää suunnattomasti tämä turvotus, jota tunnen ihan pienenkin syömisien jälkeen ja maha tuntuu menevän sekaisin ihan pienestäkin, kieltämättä kohta en tiedä mitä söisin ilman oireita. Plääh !